شهید محمـدعلــی بــاقــری جام خانه

جنبــش دانـــش آمـــوزی استان مازندران

شهید محمـدعلــی بــاقــری جام خانه

جنبــش دانـــش آمـــوزی استان مازندران

شهید محمـدعلــی بــاقــری جام خانه

آنچه ملاحضه می فرمائید در مورد شهید والا مقام محمدعلی باقری جام خانه از شهدای دانش آموز شهرستان ساری می باشد که به همت اعضای جنبــش دانـــش آمـــوزی استان مازندران پژوهش و ارائه شده است . انشاءالله مورد قبول قرار گیرد.
نام پدر : ابوالقاسم
تاریخ تولد : 1347/07/14
تاریخ شهادت : 1365/10/21
محل تولد : میاندورود
گلزار روستای جامخانه میاندرود
نحوه شهادت : جراحات وارده
محل شهادت : شلمچه - عملیات کربلای 5
منتظر نظرات و پیشنهادات و اطلاعات شما هستیم.

بايگاني

زندگینامه شهید محمدعلی باقری

يكشنبه, ۲ اسفند ۱۳۹۴، ۰۲:۴۵ ق.ظ

بسم رب الشهداء و الصدیقین

بسیجی  شهید : محمدعلی باقری    

نام پدر : ابوالقاسم

نام عملیات : کربلای 5 ( یا زهرا (س) )

منطقه عملیات : شلمچه

تاریخ تولد : 1347 – جامخانه

تاریخ شهادت : 21/10/1365

زندگینامه  شهید  محمدعلی  باقری

سخن از شهیدی جوان و مؤمن است به نام محمدعلی باقری .

انسانی که عاشق جبهه و جهاد است . تقوی و پرهیزگاری در عنفوان جوانی از صفات ظاهری و باطنی اومی باشد با کتب مذهبی آشناست . این عزیز تمام وجودش را وقف جبهه کرد حتی بعد شهادت هم راضی به بازگشت تمام جسمش به زادگاه خود نگشت راستی او کیست ؟ بیایید با اوبهتر آشنا شویم :

محمدعلی فرزند مرحوم ابوالقاسم در سال 1347 در یک محفل مکتبی و عاشق ولایت در روستای سرسبز جامخانه دیده گشود . از ابتدای کودکی به همراه پدر در مراسمات مذهبی و عزاداری های حسینی حضور داشت . علاقه ای فراوان به قرآن داشت . از 5 سالگی به نماز ایستاد و از 10 سالگی به روزه گرفتن اهتمام ورزید بعد از پایان دوره ابتدایی و راهنمایی وظیفه ای سنگین بر دوش خود احساس کرد .او راهی سرزمین یاوران خمینی شد . خودش را بسیجی می نامید و به آن نام افتخار می نمود . شبهای او در جمع با صفای بسیجیان پایگاه مقاومت شهید محمد منتظری جامخانه سپری می شد . شبهایی که آرامش و امنیت روستا مرهون این پاکان بود .

یاد آن خاطرات شبانه بخیر. جمع شهدا جمع بود . شهید جعفر، قدرت الله، …

در 13 سالگی جهت آموختن آموزش نظامی به پادگان مرزن آباد ( چالوس ) رفت و آنگاه به سوی میعادگاه عشق و ایثار شتافت .

هدفش آگاهانه که نه چه عاشقانه بود و راهش تا کربلا سیرمی کرد . سوختن در راه معشوق نهایت عشق او بود و چه شیرین است سوختن و باختن در راه خدایی که به او عشق می ورزی ای شهید . اما از این مفاهیم بلند دشمنان و استکبار جهانی و جیره خوارانش هرگز بویی نبردند و زود است که ان شاءالله خود و همراهشان از صفحه هستی پاک گردند . محمدعلی عزیز در سنگر مدرسه الگوی یک جوان مؤمن بود و با بال های دانش و تقوی به سوی حق پر کشید .

بیش از 54 ماه در جبهه های مقاومت حضوریافت در اکثر مناطق جنگی از جمله کردستان، اهواز، هفت تپه، دهلران، هورالویزه،‌ فاو، شلمچه، مریوان و … در صحنه مبارزه شرکت داشت در چند عملیات از جمله والفجرمقدماتی،‌والفجر4، والفجر 8، کربلای 4، کربلای 5، حضور یافت .

در عملیات والفجر 8 چند روز قبل از شروع عملیات برای بازکردن معبرهای مین دشمن روانه     می شود که در حین مأموریت پایش به مین اصابت کرد و از ناحیة پای چپ به درجه جانبازی نائل آمد و پس از مدتی در بیمارستان بوعلی ساری تحت مراقبت قرار گرفت . ایشان به خاطر رشادت و دلاوری که در عملیات از خود نشان داده بودند از طرف امام خمینی ( ره ) هدیه ای دریافت نمودند . شهید بزرگوار در عملیات کربلای 4 برای شناسایی به خاک دشمن مأموریت می یابد و بر اثر ترکش دشمن از ناحیة پای راست مجروح می شود . چون امکانات در بیمارستان صحرایی نبود عمل انجام نشد و ترکش همچنان در پای شهید مانده بود با اینکه پایش جراحت داشت از مبارزه دست نکشید تا اینکه  در کربلای 5 منطقه عملیاتی شلمچه داوطلب برای انهدام  پل استراتژیکی و مواصلاتی دشمن در آنسوی مرز عراق می شود   هر چند با مخالفت فرمانده مواجه می گردد اما با اصرار زیاد موافقت فرمانده را جلب می کند و به همراه 9 تن از تخریبچی های همرزمش مقدار 16 پوند مواد منفجره را به کمر می بندند که قبل از رسیدن به پل توسط نیروهای دشمن شناسایی می شوند و مورد هدف خمپاره اندازهای دشمن قرار می گیرد این عمل باعث منفجر شدن مواد منفجره ای که به کمر بسته بودند می شود و خداوند دعای او را اجابت کرده و  روحش را ملکوتی می کند. پیکر مطهر او که تنها دو پای مجروح و سوخته ای بیش نبود ( فقط از طریق پای مجروحش شناسایی شد ) بعد از 40 روز به زادگاهش برگشت و در مزار شهدای جامخانه به خاک سپرده شد خوشا به حال اینان زمانی که به حشرآیند و نامه های ایشان را نظاره می کنند و شفیع دیگر بندگان خدایند .

حرف آخرم باتوست ای جوان امروز :

نمی دانم اسیر چه گشته ای، مد های پر زرق و برق بوتیک های شهر یا پول و ثروت و آرزوهای بلند و دست نیافتنی .

بدان که شهید ما جز رضایت خداوند و شهادت آرزویی نداشت .

او از جوانیش صرف نظر کرد و به قامت رعنای علی اکبر حسین نظر افکند که چگونه با رشادت و ایمان با کفر مبارزه کرد .

بیا تا سفری کنیم به شلمچه محل شهادت شهیدمان بیا سفری کنیم به متن مصاحبه ی او با خبرنگار رادیو وافقی دیگر از زندگی و افکار و مرام او را به نظاره بنشینیم .

۹۴/۱۲/۰۲ موافقين ۰ مخالفين ۰
میثم میثم

نظرات  (۰)

هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی